onsdag 1 juli 2009

2009-07-01 Slutet eller början på en ny resa?

I måndags var det dags för Tim att åka hem, vi hade tatt oss till Varberg och helt plötsigt var man ensam ombord. Det känndes lite konstigt, men på kvällen kom syster, bror, Stina och Martin på besök.
Dagen efter var det dags att segla hem båten till Bua igen, min pappa/båtägaren kom ner till varberg för att hjälpa till och vi hade en riktigt fin seglats. Väl i Bua var det dags för en ordentlig tvätt av båten, det behövdes verkligen och den blev riktigt vit och fin efteråt.

Nu börjar jobbet igen, det skall bli aldeles fantastiskt tråkigt, men med 6 veckor semester kvar, blir det mer segling i år. det är alltid något att glädgas åt,
och om allt vill sig rätt åker jag ut och seglar nästa vår också,

Jag vill tacka Åsa, Tim och Elin för att dom ville hänga med och göra resan så mycket bättre en jag hade vågat hoppas på.

söndag 28 juni 2009

2009-06-28 Cirkeln är sluten

I morse när vi vaknade sken solen som vanligt och det var väldigt varmt inne i båten. Vi lämnade ön vi ankrat vid och körde motor tills vi korsat farleden in till göteborg. därefter var det makrill fiske som gällde. Tim fick napp direkt ner han släppte i dörjen och vi blev överlyckliga, vi fick även aplåder av en förbiåkande båt. Sen dröjde det nästa en timme innan vi fick upp nummer 2 och den 3:de ytterligare en timme, sen var middagen fixad. Vi försökte några timmar till men utan resultat. Vinden ökade eftersom och till sist gick det ganska snabbt att segla, när vi kommit fram till Nordsten och lagt till vid några "hoppklippor" var det dags för lyxmåltid. Stekt Makrill, Färskpotatis, Färska majskolvar och sås. Dettta avnjöt vi med en kall pilsner. Jag träffade två gamla kompisar som var ute och badade och mina föräldrar kom ut på besök. Nu har vi seglat runt södra sverige, det var på denna ön jag tjuvstartade semestern den 1:maj i väntan på att Åsa och Elin skulle hoppa på. Jag badade för andra gången idag, synd att du missade det Åsa.

lördag 27 juni 2009

2009-06-27

Idag hade vi en lång segeldag framför oss vilket innebar tidig morgon och sen iväg direkt efter frukost. Målet var Tistlarna men när vi kollade på plottern och vi skulle vara framme 00.30 så tänkte vi om. Vi kommer så långt vi kommer och nu sitter vi här vid Vinga fyr och funderar på livet. Inledningen av dagen var blåsig med kulingvindar och nästa stund i princip stiltje. Men en snittfart på 4 knop blev det trots allt en bit vi kom. Jag har lärt mig knopar idag, pålstek. spansk pålstek, dubbel pålstek, portugisisk pålstek, prusikknop, hmsknop, bachmannknop och något mer var det säkert.

Jag har även lyckas bränna magen, med brunsås och köttbullar!!! Konstigt men sant. Hungrig som jag var bestämde jag mig att laga mat när havet gunga som mest. Köttbullar, konservpotatis och brunsås stod på menyn. Själva matlagningen gick bra med som serveringspersonal har jag ingen framtid. för helt plötsligt kom Emils tallrik med potatis och sås farande från bänken och landa på min mage. Detta resulterade i en ordination från sjukvårdsupplysningen om att åka till läkare, vårdecentral. Men dessa har inte alltför ofta öppet såhär på lördagar och vi kom fram till att det var nog lite mindre än en handflata som vi sade till sjukvårdsupplysningen. (Handflata var gränsen.) Vi lade om det själva istället vilket ni kan se på bilden, snyggt och prydligt.

Väl framme sög magen återigen. Denna gång var det Emils tur att laga mat, korvstroganoff med 2 sorters ris och en morot till förrätt. Maten gick ner och fiske stod på turlistan. Dagens fisk blev en Berggylta modell mindre stor men trots allt en fisk. Nu sitter man här och tycker ölen är god, solen för varm men jag är nöjd ändå.

Dagens inlägg är skrivet av: Tim

fredag 26 juni 2009

2009-06-26 I sol och Kulingvindar på väg söderut

Morgonen var varm och solig, så vi passade på att börja dagen med att flyga drake efter frukost. Det tog en stund att trimma in budgetdraken så att den flög någorlunda bra. Efter att vi tröttnat på detta, kastade vi loss och styrde söderut. Det blåste mycket så vi nöjde oss att bara segla på förseglet, men lagom till att ärtsoppan var varm blev även det för mycket och vi fick rulla in halva. Nu låg vinden mellan 15-20 m/s och i byarna var det lite till. Men solen sken och blåsten var varm så det gjorde inte så mycket. Väl framme i våran natthamn Vasholmarna försökte vi hitta en så skyddad plats som möjligt, vi hittade en som kändes helt ok och nöjde oss med ett ankare idag. Då det gick för fort för att fiska medans vi seglade idag provade vi att meta från båten, men vi gav upp ganska snabbt då alla små fiskarna åt upp betet hela tiden och det kändes mest som välgörenhet att mata dom. Vi åt stekt burk potatis (Åsa´s gamla favorit) och en köttbit istället.

2006-06-25 Åsa åkte buss

När Åsa och jag vakna hade Emil stuckit, borta med vinden. Efter ett tag så återkom han och det visade sig att han hade varit ute på upptäcktsfärd, dvs bestigit ett högt berg medans vi sov. Vi käkade frukost och drog vidare mot Grebbestad, Åsas sista bit med Pärlan. Väl där parkera vi så långt bort vi bara kunde från city, mer träning för biceps när man bär systemetkassarna till båten, nae förlåt menade såklart ICA-kassarna och hoppas ingen tror nåt annat. Vi gick in mot byn och letade efter en passande restaurang, givetvis en pizzeria. Jag valde en kebabpizza med pomme och var riktigt nöjd. Tror både Åsa och Emil var nöjda med sina med, oxfile-med-sås-pizza respektive grekisk-kebabpizza.

Vi kollade noggrant upp vilken tid Åsas buss skulle gå. 16.40 var tiden. vi hade ytterligare några timmar på oss och begav oss mot 15kr affär. Jag inhandlade 3 badmösser i festliga färger, en håv för att fånga djur med, solglasögon, och en drake. allt detta för endast 60kr. Jag var nöjd. På väg mot bussstationen för att äta glass. Vi sitter i lugnan ro sen reser sig Åsa och kommer tillbaka ett par minuter senare med panik i rösten. trots att klockan var strax efter 15 så var det tydligen hennes buss som stod och väntade. Snabbt som satan hämta hon sina prylar gav oss en varsin kram och sen hejdå. Hon hann inte ens börja gråta, eller var hon bara lycklig? Vi tyckte i varje fall att det var synd att hon åkte, våran lilla tant.

Vi gick och handla mat för resten av resan på ICA, tunga kassar blev det. Var till och med tvungen att ta ett par pauser på vägen tillbaka till båten. För sjutton gubbar vad tungt det var. 16.40 när vi kom ut från systemet stod Åsas buss där. Bara så att du vet det Åsa. Kosan styrde nu mot macken på andra sidan viken. Nu skulle vi klara oss utanför civilisationen resten av tiden. Väl framme i vildmarken, en naturhamn strax utanför Grebbestad lade vi till med dubbla ankare. Det är inte bra ifall viken är trång och man måste sticka mitt i natten. Vi kände oss trygga med tanke på att vi hade en motplan.

Dagens fisk blev 2 st sillar som oturligt nog simmade in i min håv.

Dagens inlägg skrivet av: Tim

onsdag 24 juni 2009

2009-06-24 Sorligt farväl

Nu har jag varit ute med Emil och Pärlan i mer än sju veckor. Det har verkligen varit underbart, jag har fått se så mycket, varit med om så mycket, saker som jag uppsakattat och andra ting som varit alldeles fruktansvärda. Men jag är glad ändå. Tiden har bara rusat fram. I början av resan kändes det som en evighet innan jag skulle åka hem, nästan två månader, men nu är den dagen imorgon. Det känns som en stor sorg. Att behöva lämmna allt det här, solen skiner på mig och den bränner för det är så varmt och klockan är över sju. Framför allt att lämmna Pärlan, hon har varit trygg i alla väder även om det ibland inte har kännts så, men Emil har fått mig att känna mig säker.
Här har jag har upplevt mina värsta nätter, men de underbara dagarna har kompenserat för dem. Jag har inte blivigt avskräckt, även om jag var väldigt osäker i början på om jag verkligen skulle klara det här. Och det gjorde jag. Det kommer defenitivt bli mer segling av.

Jag kommer sakna allting, vattnet, vinden, seglen, Pärlan, att behöva gå upp ur den varma sovsäcken ut i en kall och regnig sjögång, den dåliga maten, sjösjukan, skärgården, västkusten, brännmaneterna och så klart den bästa skepparn, Emil. Som har ställt upp för mig i vått och torrt, när jag genomgått det värsta som funnits och knappt varit mänsklig. Och Tim.
Jag skulle kunna pladdra på i evigheter så det är bäst jag slutar här!

Tack för allt!

Annars har vi landat i Fjällbacka, en jättesöt liten stad och killarna håller på att laga middag. B.l.a. en torsk som vi fick upp idag när vi feskade, dessvärre blev det ingen makrill som vi ville. Nu är sommaren här på riktigt och antagligen här för att stanna. Jag och Tim var och badade och vi hoppade från femmeters hopptorn, och det var nära att brännmaneten kom på mig. Jag har fortfarande inte fått se Emil bada och det kommer jag dessvärre heller inte få, men jag överlever i alla fall. Nu vill också Tim skriva lite om sina påhitt, här kommer han...

Tim här... Jag ville bara berätta att jag idag har gjort förmiddagsfikat åt besättningen på båten. Åsa var så klumpig och gjorde alldeles för mycket gröt. Ohh nej det kan kan man ju inte slänga. Som en en sann kock som jag är bestämde jag mig för att piffa upp gröten lite och bjuda på förmiddagsfika. Jag bakade två olika sorters kakor grötsyltkaka och äpplegrötkaka. Här kommer de smaskiga recepten: Grunden till båda är överbliven havregrynsgröt.

Grötsyltkaka

Blanda i blåbärspulver efter behag i den kvarglömda gröten. Lägg i ett lämpligt antal högar gröt i stekpannan med mycket smör. Platta högarna och gör en liten grop i mitten. Högarna bör ej överstiga 1 cm. Strö på mer blåbärspulver över kakorna. De ska få en fin stekyta, vänd. Ha på lite mer blåbärspulver, stek. Lägg upp de på ett fat, lägg en klick eldorados drottningsylt i hölet och njut, gärna med ett glas saft.

Äpplegrötkaka

Skiva upp lite äpple, släng ner dessa i gröten. Strö på en hel del kanel och socker och blanda runt. Släng upp gröten i pannan med mycket smör, en stor kaka. Strö på mer kanel och socker. Vänd den först när den fått den fina stekytan under. Mer kanel och socker ska nu på, vänta på stekytan. Servas på tallrik i tårtbitar. Serveras med fördel med glass eller vaniljsås. Saft är en själklarhet.

Tack Åsa för att jag fick lära känna dig. Herrååå!
(Döda inte ragatan eller greken bara)

tisdag 23 juni 2009

2009-06-23 På smuggelled

Åsa inledde dagen med ett morgondopp, snabbt i snabbt upp och gåshud, därav namnet ÅsaGåsa. Jag däremot var lite mer rutinerad och hoppade i efter frukosten då solen värmde lite mer och magen var lite varmare. Jag njöt, Åsa sa att hon njöt. Det blev dags att lämna Skogsskär. Kursen var tagen mot Smögen. Vinden erbjöd ocss skjuts och vi hissade segel. Som vanligt var vi helt övertygande om att makrillen skulle nappa just idag. Men fram till Smögen blev ingen glad. Smögen var soligt vilket innebar att vi var tvugna att fixa efterrätt. Huvudrätten var spagetti med köttfärssås. På staden fann vi ett glasstånd som erbjöd 5 kulor om vi ville. Vi nöjde oss med 3 var. Mitt val blev: pistacsh, strawberry cheesecake, dolche de leche. Jag var nöjd.

Tillbaka till båten, avfärd. Nästa anhalt Länsmanshölet via den gamla smugglarleden. På vägen dit provade vi återigen feskelyckan, utan resultat. In genom smugglarhölet som Emil var nära att krascha i. Väl inne i "naturhamnen" skulle vi bada. Som tur var lyckades jag lura i ÅsaGåsa och än en gång fick vi se kycklighud. När turen kom till mig hade vi precis börjat feska med metreven och rätt som det var hade vi en bautafisk på. Livrädda som vi blev (det kunde varit en fjärsing som dödar allt som kommer nära) stoppade vi den i hinken utan att röra den. Vi sökte på internet på vad det kunde vara för fesk. Efter mycket om och men kom vi fram till att det var en Bergsgylta som i våra vatten kunde bli 0.5 kg stor. Bästa tilllagningsmetod var soppform och den hade en söt smak. Sagt som gjort tillagade vi en delikat måltid av den. Stekt Bergsgylta, hårt rotmos, majs och kall skinka. Till detta avnjöt vi en öl. När ölen tog slut så fanns det en liten slatt vin kvar i boxen sen gårdagen. Solnedgång, glittrande hav och en slatt Oude Kaap. Kan det bli bättre?